Achtergrond

Mijn liefde voor het theater ontstond rond mijn 16e. Na enkele omzwervingen belandde ik in 1989 op de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, waar ik in 1993 afstudeerde als docent drama.

De jaren daarna waren een periode van verbreding en verdieping. Mijn docentschap (op scholen, cultuurcentra en nog vele andere plekken)  en het het blijven acteren (deels in rollenspelen, deels in voorstellingen) wisselde zich af met  het veelvuldig regisseren in het amateur- en semi-professionele circuit. Hierdoor kon ik steeds meer mijn eigen stijl ontwikkelen. Cruciaal was de kennismaking met Lorna Marshall, docente bij o.a. de Royal Academy of Dramatic arts in Londen. Zij bracht me in contact met de rijkdom van de teksten van Shakespeare: iets wat een onuitwisbare stempel op mijn werk heeft gedrukt.

In mijn werk kreeg ik steeds meer de behoefte om langdurig met collega’s en spelers te werken. In 2002 startte ik amateurtheaterschool De Toneelkeuken in Utrecht. Samen met een bewegings- en een stemdocente ontwikkelde ik een intensief, éénjarig trainingstraject, waarin de verschillende disciplines elkaar versterkten.
Het was het begin van een ontwikkeling die zich in de jaren die volgden steeds meer ging versterken: het integreren van verschillende kunstdisciplines.

Deze behoefte kreeg een flinke impuls toen ik ging werken bij de Dutch Academy of Performing Arts.
Bij deze opleiding op het gebied van musical en muziektheater kan ik samenwerken  met zang- en dansdocenten. Bewegingstheater en liedinterpretatie zijn een steeds grotere rol in mijn werk gaan spelen.

Bij Theater in het Groen, waar ik sinds 2008 artistiek leider van ben, heb ik me verdiept in het maken van theater op locatie. Samen met een grote groep enthousiaste vrijwilligers regisseer ik elke twee jaar een grootschalige voorstelling op een spannende en uitdagende locatie in of rondom Groenekan.

De laatste jaren is er een nieuw component in mijn werk bijgekomen: het zelf schrijven van toneelteksten. Ik ben begonnen met lichtvoetige muziektheatervoorstellingen, zoals “Isoleer” of “Eskimos leggen hun bejaarden toch óók op een ijsschots” (rondom de hype over bultrugwalvis Johannes). Komende zomer gaat mijn nieuwe stuk in première, een hedendaagse bewerking van het wereldberoemde boek “Don Quichot”

"Isoleer" (foto Erick Kicken)
“Isoleer” (foto Erick Kicken)